Tuesday, 30 August 2011

Raya di kampung...

tepat jam 7.45 minit pagi,kiter bangun dan terus mandi..lepas tu mengenakan pakaian baju melayu untuk sembahyang raya di masjid kampung bukit bangkong,sepang selangor.sebelum tu kiter nak cerita skit malam sebelum raya kat kampung kelahiran abah kiter nie...hehehe....


MALAM SEBELUM RAYA....

kiter bertolak dari kedah awal pagi menuju ke kampung untuk beraya...dan sampai di kampung pada jam 4.45 minit petang..tapi waktu tu masih lagi bulan puasa...macam biasa lah sebaik saja tiba di kampung abah kiter,kite disambut dengan sedar-sedara kiter dan nenek kiter...oh ya! nenek kiter ni adalah nenek paling tertua di kampungnya,,,nenek kiter ni berusia 94 tahun...tapi masih kuat lagi untuk turun naik tangga dan sembahyang.kiter balik kepada cerita yang asal ek...ok...mama ngan kakak kiter siap sedia kan makan untuk berbuka ngan mak sedara  kiter...wah!!! makanan pada hari tu sangat banyak ye,ade 6 jenis makanan tapi yang kiter ingt rendang ayam, sup daging, sotong masak kicap (kalau tak silap la) dan banyak lagi la...memang berselera la kiter bile balik sni...hehehe...makanan semua sedap2 taw...biler habis jer kiter ngan famly kiter makanan,kteorg berkumpul di bawah rumah nenek...kiter pown join lepak ngan sedar-sedara kiter semua....pada malam tu, jiran sebelah nenk rumah kiter ngah meriah mercun dan meriam...amcam2 mercun ade...kiter rse mcm dok kat palestin da...tapi best...malam sebelum raya kt rumah nenek kite rmemng mcm ni.meriah ngan bunyi letupan mercun suara kana-kanak bermain bunga api dan sebagainya...sekaranag giliran kter ngan sedar kiter plak yang main mercun..tpi kter ni penakut ckit so just main bunga api je la..hehe...tengok je dorng main mercun..yang bestnye kitr ngn sedara kiter ni lawan mercun ngn jiran2 nenek kiter...sape yg paling kuat skali...best sgt...kter ngn sedar kter main mercun smpai la kepenatan..............


PAGI RAYA.....

haha...ni pagi raya kiter bangun awal-awal pagi untuk ke masjid sembahyang raya...excited sgt nk raya...hehehe...selepas sembahyang raya,kiter srapan ngan semua famly kiter sebelum tunggu kedatangan sedara-sedara lain berkunjung raya.yang bestnye raya kat sini,klau dorang datang beraya tu bukan satu dua bij kereta yang datang tapi empat hingga enam biji kereta yang datang...ramai sangat sampai kadan2 tu dalam satu hri tu orang tak putus2 datang untuk beraya...biasalah nenek kiter ni antara nenk dorang yang mash hidup kan...so bile dorang mcm tu sangat meriah dan dri situ kiter dapat kenal lagi sedar-sedrar yang tak penah kenal dan tak penh jumpe...dan ade salah sorang sedara ni die ade jd rakan fb kiter...bile kiter tgk balik aah kiter kenal die..tengok betapa kecilnye dunia ni...smpai sedara sendiri pown kiter tak kenal kan...bile petang mnjelma sesi kunjung-mengunjung pown makin berkurangan..dan waktu tu kiter dah tidor...so setakt ni jela ye kiter ley kongsi ngn korang semua...

SEMOGA BERJUMPA LAGI YE....
SELAMAT HARI RAYA AIDILFITRI DAN SELAMAT MENYAMBUT HARI KEMERDEKAAN YANG KE-54

No comments:

Post a Comment